LED matris ışık: Yeni araba farlarının tehlikeli tuzakları

Tavşan_Tutkusu

New member
Giderek daha fazla araç üreticisi, araçları için LED matris aydınlatma sunuyor. Akıllı kontrol sayesinde far ne zaman ve nerede parlaması gerektiğine kendisi karar verir. Kulağa rahat gelse de yine de birkaç yakalaması var.


Far teknolojisi son birkaç on yılda gelişimde büyük ilerlemeler kaydetti. Uzun bir süre halojen ampuller her şeyin ölçüsü olduktan sonra, 1990'ların başında xenon farlar yola çok daha fazla ışık getirdi.

Daha da parlak LED ışık artık standarttır ve yüksek renk sıcaklığı onu gün ışığına çok yakın hale getirir. Ve giderek daha fazla araç üreticisi artık ortama otomatik olarak uyum sağlayan akıllı LED matris aydınlatma sunuyor.


Burada sürücülerin artık kısa far ve uzun far arasında geçiş yapması gerekmiyor. Ancak kulağa basit ve kullanışlı gelen şeyin aslında uygulamada bazı tuzakları var. Matris farların nasıl çalıştığına bir bakış bunun nedenini gösterir. Bir bakışta en önemli sorular ve yanıtlar.

LED matris ışığı nedir?


LED ışık bireysel ışık noktalarından oluşur. Genellikle uzun far olarak kullanılan matris ışıkta artık çok sayıda LED bir araya getirilerek bir tür “ışık halısı” oluşturuluyor. Üreticiye bağlı olarak bu, far başına 100'den fazla LED demektir.


Bireysel ışık noktaları açıldığında kamera sensörleri aracılığıyla kontrol edilir. ADAC Teknik Merkezi'nden Burkhard Böttcher, “Matris ışığı temelde bir projektör gibi çalışıyor” diye açıklıyor. “Kamera sensörünün bir nesneyi algıladığı yerde ışık engellenir.”


Sonuç olarak sürücüler çok daha iyi aydınlatılmış bir yola sahip oluyor. Matrix farlar aynı zamanda adaptif farlar olarak da bilinir çünkü ışığı mevcut sürüş durumuna göre otomatik olarak ayarlarlar.


Automobile Club Verkehr'den (ACV) Philipp Mathey, “Bir engel algılanırsa sistem bu alandaki ışık noktalarını saniyeden çok kısa bir sürede kapatıyor” diyor. “Ne kadar çok ışık noktası varsa, ışık o kadar hassas şekilde kontrol edilebilir, bu da maksimum ışık çıkışı sağlar.”

Bu aydınlatma teknolojisinin ne gibi avantajları var?


Matris ışıkların en büyük avantajı caddenin çok daha iyi aydınlatılmasıdır. Çünkü: “Yol en iyi şekilde aydınlatılırken karşıdan gelen araçlar veya yayalar farlar sayesinde neredeyse önlenebilir” diye açıklıyor Mathey.

Her zaman tamamen kapatılması gereken klasik uzun farların aksine, matris aydınlatma aktif ve esnek kalır. Birçok matris farın aynı zamanda viraj ışığı işlevi de vardır. Matris ışığı virajda karşıdan gelen aracı görmezden gelse bile sağındaki ve solundaki yol tamamen aydınlatılmaya devam eder.

LED matris ışığının dezavantajları nelerdir?


Burkhard Böttcher'a göre matris sistemlerinin tepki süreleri henüz ideal düzeyde değil: “Porsche tarafından yapılan bir araştırma, aydınlatma sistemlerinin tepki süresinin insanın tepki süresinden bir ila iki saniye daha uzun olduğunu ortaya çıkardı.” Kullanıcılar matris aydınlatmalı bir araca doğru giderken çoğu zaman gereksiz yere kör olurlar.

Özellikle kamyon sürücülerinin gözleri matris aydınlatma sistemleri nedeniyle sıklıkla kör oluyor. Böttcher, “Bunun nedeni, kamera sensörleri tarafından kaydedilmeyen ve dışarıda bırakılan yüksek oturma pozisyonlarıdır” diye açıklıyor.

LED matris ışığı sonradan takılabilir mi?


Teorik olarak evet, ancak çaba son derece yüksektir. Böttcher, “Sadece farlara değil, aynı zamanda bir kameraya ve tüm kontrol teknolojisine de ihtiyacınız var” diyor. Tüm bunları daha sonra kurmak muhtemelen birkaç bin avroya mal olacaktır.

Karşılaştırma için: Yeni bir araba satın alırken ekstra olarak matris farları sipariş eden herkes, üreticiye ve araç modeline bağlı olarak yaklaşık 1.800 Euro'dan başlayan maliyetler beklemek zorunda kalacak.

Normal LED ışık çoğu zaman kolaylıkla sonradan donatılabilir, değil mi?


Normal farları halojenden LED ampullere dönüştürmek çok daha az problemlidir. Piyasada LED retrofitleri veya LED yedek lambaları mevcuttur.

Önemli: İlgili araç modeline uygun ve onaylı olması gerekmektedir. İlgili uyumluluk listeleri aydınlatma üreticisinin web sitelerinde bulunabilir.


Onaylanmamış bir araca LED lamba takan kişi yalnızca para cezası riskiyle karşı karşıya kalmaz. Ana denetim reddedilebilir ve en kötü durumda, riskin varlığı halinde işletme ruhsatı iptal edilebilir.

ADAC'a göre lambaların yenilenmesinin maliyeti yaklaşık 100 avro. Ayrıca, en azından “tecrübeli meslekten olmayan kişiler” tarafından kendiniz de kurulabilirler. Aksi takdirde yol bir atölyeye çıkar.

“Ampulleri” değiştirebilir misiniz?


Burada da LED matris aydınlatma, geleneksel farlara göre daha pahalıdır. Philipp Mathey, “Onarımlar pahalı çünkü arızalı LED'ler tek tek değiştirilemiyor ve çoğu zaman far ünitesinin tamamının değiştirilmesi gerekiyor” diyor.

Ancak prensipte LED farların çok dayanıklı olduğu ve uzmanlara göre halojen veya xenon farlara kıyasla daha yüksek enerji verimliliğine sahip olduğu düşünülüyor. Mathey, “Bu, arıza olasılığını azaltıyor ve bakım maliyetlerini düşürerek teknolojiyi araç aydınlatmasında daha sürdürülebilir bir seçenek haline getiriyor” diyor.

Parlama sorununa ne gibi çözümler var?


Uzmanlar, gün ışığı ışığıyla LED farların kabul edilebilir sınırlarda ve bu sınırın üzerinde olduğu konusunda hemfikir. Burkhard Böttcher, “Genellikle bir aracın hızlanması yeterlidir ve arka tarafın hafif bükülmesi nedeniyle LED ışığı karşıdan gelen trafiğin görüş alanına girer” diyor.

ADAC'ın da katıldığı, Avrupa çapında on trafik kulübü arasında yapılan bir anketin bir parçası olarak, Almanya için ADAC, sürücülerin yüzde 67'sinin trafikteki bakışları dayanılmaz veya sinir bozucu bulduğu sonucuna vardı.


Otomatik far menzil kontrolü, farların doğru seviyede tutulmasına yardımcı olabilir. Alman Yol Güvenliği Konseyi (DVR), ışık çıkışına bakılmaksızın bu teknolojinin tüm farlar için zorunlu olmasını şart koşuyor.

Philipp Mathey, dinamik far menzili kontrolüne yönelik daha sıkı düzenlemelerin ve bu teknolojinin yaygınlaşmasının parlama sorununu azaltmaya yardımcı olabileceğini söylüyor. Ayrıca atölyelerde far ayarına ilişkin yasal olarak öngörülen gerekliliklere de uyulmalıdır.


dpa/jk