Tavşan_Tutkusu
New member
Küçük trenler, bir dağ manzarası veya ağaçlar, evler ve sokaklar içeren ev yapımı bir düzen üzerinde duman ve tıkırtı yayar: hobi olarak model demiryolu düzenleri, birçok zanaat hayranının kalbinin daha hızlı atmasını sağlar.
Ve böyle bir tesiste her zaman yapılacak bir şeyler vardır. Belki de babanın ya da büyükbabanın halihazırda inşa ettiği ve şu anda tamamlanmakta olan peyzaj olabilir. Veya küçük bir lokomotifin onarılması gerekip gerekmediği. Klasikleri merak mı ediyorsunuz? Belki kendiniz için veya hediye olarak bir model tren istersiniz? Bir bakışta konuyla ilgili en önemli ipuçları.
Model Demiryolu Kulübü Essen & Çevresinden Hendrik Hagemann, “Model demiryolu sistemleri, teknik ve fiziksel süreçlerin öğrenilmesine ve anlaşılmasına yardımcı oluyor” diyor. Sistemler aynı zamanda yaratıcılığı da teşvik ediyor; örneğin bir şey bir yerde sıkışıp kaldığında çözüm ararken.
“Eisenbahn Magazin” ticaret dergisinden Peter Wieland, “Başlangıç setleri yaklaşık dört ila beş yaş arası çocuklar için mevcuttur” diyor. Set ek paketlerle genişletilebilir. Çeşitli markalar var. Klasikler arasında Märklin, Fleischmann ve Roco, Piko'nun yanı sıra Trix ve LGB yer alır; son ikisi bugün Märklin'e aittir.
Ayrıca: Augsburg'lu oyuncak araştırmacısı Volker Mehringer, “Bazı yetişkinler çocukluk hobilerini yeniden canlandırma arzusu duyuyor” diyor. Ona göre başkaları, çocuklukta yerine getirilmemiş dilekleri – maddi veya başka nedenlerle – yerine getirmek için model tren setini kullanabilirler. Model tren yetişkinler için de bir hediye olabilir.
Bir model trenin maliyeti ne kadar?
Peter Wieland, “Basit başlangıç setlerinin analog versiyonu yaklaşık 200 Euro'dan başlıyor” diyor. Dijital versiyonda başlangıç setlerinin fiyatı 300 ile 400 Euro arasında değişiyor. Sistem ne kadar karmaşık tasarlanırsa, o kadar pahalı olur. Aksesuarlarda da farklı fiyat aralıkları bulunmaktadır. Wieland, “Bir lokomotifin maliyeti 1000 avro veya daha fazla olabilir” diyor.
Hendrik Hagemann, “Kullanılmış model alışverişi yoluyla setler veya tek tek parçalar satın almak daha ucuz olabilir” diyor. Genel olarak her zaman çeşitli perakendecilerin tekliflerini karşılaştırmalısınız.
Model tren analog mu yoksa dijital mi olmalı?
Dijital versiyon özellikle yeni gelenler ve çocuklar için uygundur. Peter Wieland, “Bir yandan, çok fazla çaba harcamadan birden fazla tren aynı anda çalıştırılabiliyor” diyor. Öte yandan bir trenin ışıklarının açılıp kapanmasını ya da bir trenin istasyonda durduğunda frenlerinin gıcırdamasını kolaylıkla kontrol edebilirsiniz.
Analog versiyonda her lokomotif yalnızca kendi güç bölümünde çalıştırılabilir. Hagemann, “Hız, güç kaynağı aracılığıyla kontrol ediliyor” diyor. Regülatör aracılığıyla transformatöre ne kadar çok tahrik voltajı beslenirse tren o kadar hızlı hareket eder. Aynı anda birden fazla treni çalıştırmak istiyorsanız çok sayıda devre oluşturmanız gerekir.
Ayrıca her anahtarın ve her sinyalin kendi devresinden beslenmesi gerektiğinden çok fazla kablolama yapmanız gerekir. Model dizisine eklenen her bir elemanın ayrıca kablolanması ve bağlanması gerekir.
Model demiryolu dijital olarak çalıştırılıyorsa sistemi birkaç dere bölümüne bölmeye gerek yoktur. Bireysel lokomotifleri numaralarına göre tanımlayabilen kod çözücüler kullanılır. Model demiryolu daha sonra bir tablet veya akıllı telefon aracılığıyla bile kontrol edilebilir. Peter Wieland, “Ancak özel dijital merkezler yaygındır” diyor.
Hangi model demiryolu aksesuarlarına ihtiyaç var?
Lokomotif veya anahtarlamalı kod çözücü ve sinyal kod çözücüye ek olarak dijital sistem, bir transformatöre, bir amplifikatöre ve giriş cihazına sahip bir merkezi üniteye ihtiyaç duyar. Analog sistemi seçerseniz bir transformatöre, kontrolöre, anahtarlara ve düğmelere ihtiyacınız olacaktır.
Hangi ek aksesuarların gerekli olduğu sistemi nasıl tasarlamak istediğinize bağlıdır. Yük veya binek araçları, ek raylar ve makaslar, sinyaller, hemzemin geçitler, köprüler veya sinyaller, evler, ağaçlar, yollar ve çok daha fazlası arasından seçim yapabilirsiniz.
Hangi model demiryolu boyutları var?
Yedi ortak gösterge vardır.
1. HO: Wieland, “En yaygın olanı 1:87 ölçeğinde H0 nominal boyutudur” diyor. İnşaat için en az üç metrekarelik bir alana ihtiyaç vardır.
2. 1:220 ölçeğinde Z – gerekli alan: zaten bir çantaya sığıyor.
3. 1:160 ölçekte N – en az bir metrekare.
4. 1:120 ölçekli TT – en az iki metrekare.
5. 1:43,5 veya 1:45 ölçeğinde 0 – en az altı metrekare.
6. 1:32 ölçekli I – büyük hobi odası.
7. 1:22.5 ölçeğindeki G – genellikle bahçe raylı sistemi olarak kurulur.
Buhar gerçekte nasıl üretilir?
Eğer model demiryolu sistemi analogunu çalıştırırsanız, lokomotifin bacasına bir duman jeneratörü yerleştirirsiniz ve lokomotif duman çıkarmaya başlar. Bu aynı zamanda dijital lokomotif modelleri için de geçerlidir. Wieland, “Ancak dijital çalıştırmada kontrol panelinde buhar üretmek için bir işlev düğmesi var” diyor.
Bir model tren ne kadar bakım gerektirir?
Birkaç haftada bir, aksesuarlar da dahil olmak üzere sistemin tozunu kuru bir fırçayla almalı veya dikkatlice süpürmelisiniz. Model demiryolu sahipleri ayrıca ara sıra lokomotiflerin motor yataklarını ve dişli kutularını da yağlamalıdır. Hagemann, “Gıcırdadığında zamanın geldiğini duyabilirsiniz” diyor.
Ve böyle bir tesiste her zaman yapılacak bir şeyler vardır. Belki de babanın ya da büyükbabanın halihazırda inşa ettiği ve şu anda tamamlanmakta olan peyzaj olabilir. Veya küçük bir lokomotifin onarılması gerekip gerekmediği. Klasikleri merak mı ediyorsunuz? Belki kendiniz için veya hediye olarak bir model tren istersiniz? Bir bakışta konuyla ilgili en önemli ipuçları.
Model Demiryolu Kulübü Essen & Çevresinden Hendrik Hagemann, “Model demiryolu sistemleri, teknik ve fiziksel süreçlerin öğrenilmesine ve anlaşılmasına yardımcı oluyor” diyor. Sistemler aynı zamanda yaratıcılığı da teşvik ediyor; örneğin bir şey bir yerde sıkışıp kaldığında çözüm ararken.
“Eisenbahn Magazin” ticaret dergisinden Peter Wieland, “Başlangıç setleri yaklaşık dört ila beş yaş arası çocuklar için mevcuttur” diyor. Set ek paketlerle genişletilebilir. Çeşitli markalar var. Klasikler arasında Märklin, Fleischmann ve Roco, Piko'nun yanı sıra Trix ve LGB yer alır; son ikisi bugün Märklin'e aittir.
Ayrıca: Augsburg'lu oyuncak araştırmacısı Volker Mehringer, “Bazı yetişkinler çocukluk hobilerini yeniden canlandırma arzusu duyuyor” diyor. Ona göre başkaları, çocuklukta yerine getirilmemiş dilekleri – maddi veya başka nedenlerle – yerine getirmek için model tren setini kullanabilirler. Model tren yetişkinler için de bir hediye olabilir.
Bir model trenin maliyeti ne kadar?
Peter Wieland, “Basit başlangıç setlerinin analog versiyonu yaklaşık 200 Euro'dan başlıyor” diyor. Dijital versiyonda başlangıç setlerinin fiyatı 300 ile 400 Euro arasında değişiyor. Sistem ne kadar karmaşık tasarlanırsa, o kadar pahalı olur. Aksesuarlarda da farklı fiyat aralıkları bulunmaktadır. Wieland, “Bir lokomotifin maliyeti 1000 avro veya daha fazla olabilir” diyor.
Hendrik Hagemann, “Kullanılmış model alışverişi yoluyla setler veya tek tek parçalar satın almak daha ucuz olabilir” diyor. Genel olarak her zaman çeşitli perakendecilerin tekliflerini karşılaştırmalısınız.
Model tren analog mu yoksa dijital mi olmalı?
Dijital versiyon özellikle yeni gelenler ve çocuklar için uygundur. Peter Wieland, “Bir yandan, çok fazla çaba harcamadan birden fazla tren aynı anda çalıştırılabiliyor” diyor. Öte yandan bir trenin ışıklarının açılıp kapanmasını ya da bir trenin istasyonda durduğunda frenlerinin gıcırdamasını kolaylıkla kontrol edebilirsiniz.
Analog versiyonda her lokomotif yalnızca kendi güç bölümünde çalıştırılabilir. Hagemann, “Hız, güç kaynağı aracılığıyla kontrol ediliyor” diyor. Regülatör aracılığıyla transformatöre ne kadar çok tahrik voltajı beslenirse tren o kadar hızlı hareket eder. Aynı anda birden fazla treni çalıştırmak istiyorsanız çok sayıda devre oluşturmanız gerekir.
Ayrıca her anahtarın ve her sinyalin kendi devresinden beslenmesi gerektiğinden çok fazla kablolama yapmanız gerekir. Model dizisine eklenen her bir elemanın ayrıca kablolanması ve bağlanması gerekir.
Model demiryolu dijital olarak çalıştırılıyorsa sistemi birkaç dere bölümüne bölmeye gerek yoktur. Bireysel lokomotifleri numaralarına göre tanımlayabilen kod çözücüler kullanılır. Model demiryolu daha sonra bir tablet veya akıllı telefon aracılığıyla bile kontrol edilebilir. Peter Wieland, “Ancak özel dijital merkezler yaygındır” diyor.
Hangi model demiryolu aksesuarlarına ihtiyaç var?
Lokomotif veya anahtarlamalı kod çözücü ve sinyal kod çözücüye ek olarak dijital sistem, bir transformatöre, bir amplifikatöre ve giriş cihazına sahip bir merkezi üniteye ihtiyaç duyar. Analog sistemi seçerseniz bir transformatöre, kontrolöre, anahtarlara ve düğmelere ihtiyacınız olacaktır.
Hangi ek aksesuarların gerekli olduğu sistemi nasıl tasarlamak istediğinize bağlıdır. Yük veya binek araçları, ek raylar ve makaslar, sinyaller, hemzemin geçitler, köprüler veya sinyaller, evler, ağaçlar, yollar ve çok daha fazlası arasından seçim yapabilirsiniz.
Hangi model demiryolu boyutları var?
Yedi ortak gösterge vardır.
1. HO: Wieland, “En yaygın olanı 1:87 ölçeğinde H0 nominal boyutudur” diyor. İnşaat için en az üç metrekarelik bir alana ihtiyaç vardır.
2. 1:220 ölçeğinde Z – gerekli alan: zaten bir çantaya sığıyor.
3. 1:160 ölçekte N – en az bir metrekare.
4. 1:120 ölçekli TT – en az iki metrekare.
5. 1:43,5 veya 1:45 ölçeğinde 0 – en az altı metrekare.
6. 1:32 ölçekli I – büyük hobi odası.
7. 1:22.5 ölçeğindeki G – genellikle bahçe raylı sistemi olarak kurulur.
Buhar gerçekte nasıl üretilir?
Eğer model demiryolu sistemi analogunu çalıştırırsanız, lokomotifin bacasına bir duman jeneratörü yerleştirirsiniz ve lokomotif duman çıkarmaya başlar. Bu aynı zamanda dijital lokomotif modelleri için de geçerlidir. Wieland, “Ancak dijital çalıştırmada kontrol panelinde buhar üretmek için bir işlev düğmesi var” diyor.
Bir model tren ne kadar bakım gerektirir?
Birkaç haftada bir, aksesuarlar da dahil olmak üzere sistemin tozunu kuru bir fırçayla almalı veya dikkatlice süpürmelisiniz. Model demiryolu sahipleri ayrıca ara sıra lokomotiflerin motor yataklarını ve dişli kutularını da yağlamalıdır. Hagemann, “Gıcırdadığında zamanın geldiğini duyabilirsiniz” diyor.