Online alışveriş: Yılbaşı hediyenizin teslimatında sorun olması durumunda bu haklara sahipsiniz.

Tavşan_Tutkusu

New member
GPek çok şehir merkezi özellikle Advent hafta sonları dolu. Noel pazarındaki tezgahlar ve perakendeciler arasında hâlâ son hediyeleri almak zorunda kalan insanlar var.

Bazı insanlar “Evde kanepede oturmak daha rahat” diye düşünebilir ve internetten sipariş vermeyi tercih edebilir. O zaman teslimatta her şeyin yolunda gitmesi gerekiyor. Ve değilse? Tüketiciler hangi haklara sahiptir?

Teslimat gelmezse


Kuzey Ren-Vestfalya Tüketici Merkezi’nden Iwona Husemann, “O zaman alıcı ile satıcı arasında imzalanan satın alma sözleşmesi yerine getirilmemiş olur” diyor. Teslimatı boşuna beklediyseniz ilgili tedarikçi firma ile iletişime geçerek sipariş ettiğiniz ürünün gelmediğini bildirmelisiniz.

Teslimatın herhangi bir nedenle taşıma sırasında kaybolması durumunda risk perakendeciye aittir. Tüketiciler daha sonra ödemiş oldukları paranın iadesini alma hakkına sahiptir.


ayrıca oku






Bir bakışta tüm olaylar





Husemann, “Ancak tüketicilerin, perakendecinin kaybolan malları ikinci kez göndermesini isteme konusunda yasal bir hakkı yok” diye vurguluyor. Şüphe durumunda yeni bir sipariş sipariş edilmelidir.

Teslimat gecikirse


Çevrimiçi mağazaların mallar için bir teslimat tarihi belirtmesi gerekir. Gütersloh’da fikri mülkiyet hukuku alanında uzman avukat olan Steffen Kämper, “Belirsiz teslimat süreleri rekabete aykırıdır” diye açıklıyor.

Bir ürün “hemen teslimata hazır” olarak işaretlenmişse, sipariş verenler ürünün gerçekten hemen teslim edilmesini bekleyebilirler. Günlerce hiçbir şey olmazsa tüketiciler, temerrüde düşen satıcıya teslimatı telafi etmesi için makul bir süre verebilir.


ayrıca oku








Bu son teslim tarihine, mallar ulaşmadan bu son teslim tarihinin de geçmesi durumunda sözleşmeden çekileceğinize dair bir duyuru eklenmelidir. Perakendecinin ödemesiz süre içerisinde teslimatı yapmaması halinde, sipariş veren taraf satın alma sözleşmesinden çekilebilmektedir.


ayrıca oku


İlk başta tek sorun depoların aşırı kalabalık olmasıydı






Bilinmesi gereken önemli: Bir ürünü teslim edemeyen bayiler genellikle aynı veya benzer özelliklere sahip bir yedek ürün sunar. Ancak NRW tüketici danışma merkezine göre sipariş verenlerin bunu kabul etmesi gerekmiyor. Başlangıçta sipariş ettiğiniz ürünlerin son teslim tarihi içerisinde teslim edilmesi konusunda ısrar edebilirsiniz.

Bu durumda, yalnızca yeni bir teklif vaat edilen veya teslim edilen kişi, satın alma sözleşmesinden çekilebilir. Tüketicilerin bu durumda herhangi bir ödeme yapması gerekmiyor; halihazırda aktarılmış olan para iade edilecektir.

Bu veya buna benzer bir durumda perakendeciyle sorun yaşanması durumunda tüketiciler, Avrupa Komisyonu’nun çevrimiçi anlaşmazlık çözümü web sitesinden sorunun çözümü için uygun iletişim bilgilerine ulaşabilirler.

Teslimat tamamlanmadıysa


Her müşterinin cayma hakkı vardır. Kämper, “Bu, teslim alınan bir teslimatı 14 gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeden iade edebileceği anlamına geliyor” diyor.

Her durumda aşağıdakiler geçerlidir: Kämper, “Eksik teslimatın kanıtlarını koruyun” tavsiyesinde bulunuyor. Bir örnek veriyor: Bir kadın iki adet elektrikli fanlı ısıtıcı sipariş etti ancak yalnızca bir tanesini aldı.

“Burada teslimat görevlisinin belirttiği paketin ağırlığını belgelemek ve ayrıca akıllı telefon kullanarak paketin içindekilerin fotoğrafını çekmek iyi bir fikirdir.” Satıcıya eksiksiz teslimatı sağlamak için bir son tarih vermelerini isteyin.

Çok fazla teslim edildiğinde


Aynı durum burada da geçerlidir: örneğin e-posta yoluyla satıcıyla iletişime geçin ve eklemeyi belirtin. Kural olarak internetten verilen siparişlere iade fişi de eklenir.

Tüketici savunucusu Husemann, “Müşteriler, fazla malları masrafları kendilerine ait olmak üzere değil, perakendeciye ait olmak üzere her zaman iade etme hakkına sahiptir” diyor.

Teslimatın kusurlu olması durumunda


Kämper, “Genel olarak müşteri burada cayma hakkını kullanabilir ve kusurlu teslimatı iade edebilir” diye açıklıyor. Alıcı cayma hakkını kullanmak istemiyorsa, şuna karar vermelidir: ya yeni bir teslimat yapın ya da satıcıya onarım yapma fırsatı verin.

Alıcı, satıcıya iyileştirmeler yapması için makul bir süre vermelidir. Satıcının iyileştirme yapamaması veya yapmak istememesi halinde, alıcının sözleşmeden çekilme seçeneği vardır. Daha sonra kusurlu malları masrafları perakendeciye ait olmak üzere geri gönderebilirsiniz.

Sözleşmeden çekilmenin bir alternatifi: fiyatı düşürmek. Kanundan buna karşılık gelen bir indirim hakkı doğar.


ayrıca oku


GettyImages-565879673






Tekrar tekrar yaşananlar: Teslim edilen mallardaki kusurlar hemen fark edilmez. Ancak birçok şey için Medeni Kanun’da yer alan garanti hakkı ancak iki yıl sonra sona erer ve her müşteriye açıktır.

Satın alma tarihinden itibaren ilk on iki ay içinde bir ayıp ortaya çıkarsa, bu ayıpın baştan beri mevcut olduğu kabul edilir. Ancak on iki aydan uzun bir süre sonra alıcı, malların satın alındığında kusurlu olduğuna dair kanıt sunmak zorundadır.


Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.